Monday, January 11, 2010

MACAM MANA NAK FAHAM LECTURER AJAR?

So complicated bila lecturer ajar student x faham.. Persoalannya, situasi ini disalahkan pada siapa??? LECTURER OR STUDENT??? Sebenarnya jawapan 2 hanya ada pada individu itu sendiri samada lecturer baikpun student...

Ianya berpunca daripada individu itu sendiri, kerana setiap masalah mereka yang hadapinya... FAKTOR2 YANG MENYEBABKAN lecturer or student ade masalah:

LECTURER:

1)Masalah personal, maybe gaduh dengan tunang and terbawa2 masalah ketika mengajar....
2)Masalah keluarga, anak ramai sangat sampai serabut otak. tak dapat nak handle and rancang perjalanan yang sempurna sebuah keluarga..
3)Masalah kewangan, duit tak cukup nak bayar banyak hutang..(htg kad kredit, htg rumah, kereta dll)
4)Masalah Dalaman, terlalu banyak sangat pressure yang dialami iaitu dari segi konflit dengan lecturer2 lain, ditambah pula dengan konflit keluarga, kewangan, personal menjadi2lah serabut hidup.

STUDENT:

1)Masalah personal, gaduh dengan boyfriend or girlfriend.
2)Masalah kewangan, duit PTPTN x cukup....

Jika dibandingkan antara individu yang banyak mengalami masala adalah dikalangan orang yang semakin hari semakin berusia kerana mereka lebih banyak memikul tanggungjawab dan bebanan. So jika kita lihat perbezaan di atas, LECTURER lebih banyak memikul masalah berbanding STUDENT... jadi sebab itulah kadang2 kita susah nk faham lecturer ajar sebab kadang2 lecturer nie terlalu banyak sangat masalah nak yang difikir dan menyebabkan semua benda nak disampaikan,,,, and student pula disebabkan tak banyak masalah nak difikirkan, so mereka lepas tangan dengan membiarkan "tak pelah aku tak faham pun x pe, nantilah belajar lain". ayat2 macam nie yang menyebabkan student selalu tertinggal ape yang sepatutnya pelajari, akhirnya terkandas di tengah jalan sebab diaorang nie nak tambah masalah.

Jadi janganlah salahkan lecturer kalo kita sendiri yang ak faham... dah tahu lecturer banyak masalah.... kerap2lah jumpa diorang, at least dapat juga input2 tambahan.. mudah2han...AMIN...

No comments:

Post a Comment